Mellemtrinnet

Mellemtrinnet på Ryomgaard Realskole bygger videre på de gode vaner fra indskolingen. Fagligheden styrkes, og der introduceres nye fag som tysk, fransk, madkundskab, håndværk og design. På mellemtrinnet er det vigtigt, at alle føler sig værdifulde og trygge i fællesskabet, tager ansvaret for det og føler sig som en del heraf.

I 6. klasse skaber vi nye årgange, som udvider de sociale fællesskaber og giver nye venskaber. Hos os er alle en del af fællesskabet, samtidig med at vi udviser respekt for den enkelte.

Herunder kan du læse hvordan vores værdier understøttes i dagligdagen, årgangsdannelse i 6. klasse, lejrskoler og forældresamarbejde.

Fællesskabet

Fællesskab er centralt på mellemtrinnet, hvor morgensangen spiller en vigtig rolle i at styrke denne følelse. Hver morgen samles eleverne for at synge sammen, hvilket skaber en stærk fællesskabsfølelse og en god start på dagen. Venskabsvenner er en anden vigtig aktivitet, hvor elever fra 5. klasse får rollen som “de store” i relation til elever fra 0. klasse. Dette ansvar giver de ældre elever mulighed for at vise omsorg og være rollemodeller.

Elevernes tilknytning til fællesskabet forandrer sig naturligt op gennem mellemtrinnet. Efterhånden som eleverne bliver ældre, træder det nære klassefællesskab i forgrunden og de oplever nye sociale dynamikker. Vi har fokus på at skabe et trygt og støttende læringsmiljø hvor grundlaget for dette arbejde er de tætte relationer mellem elever og lærere.

Udover daglige aktiviteter styrker årlige begivenheder som emneuge, Læsedag, motionsløb, Bakkeløb før sommerferien, skolefest og sommerfest sammenholdet yderligere og skaber gode minder. Vi ser det sociale samspil som en vigtig del af undervisningen, hvor gruppearbejde og fælles projekter lærer eleverne at samarbejde, kommunikere og løse problemer sammen. Disse fællesskabsaktiviteter bidrager til en stærk og inkluderende skolekultur, hvor alle føler sig værdsat og set.

Faglighed

På mellemtrinnet fortsætter vi med at lægge stor vægt på ro og fordybelse i undervisningen. Eleverne skal fra 3. klasse have en computer med, hvilket hjælper dem med at integrere teknologi i deres læring gennem hele skoletiden. Engelsk har været en del af undervisningen siden 1. klasse, og i 5. klasse introduceres valget mellem tysk eller fransk, hvilket udvider deres sproglige horisont. Vi udbygger også med madkundskab i 5. klasse og håndværk og design i 6. klasse, som omfatter sløjd og håndarbejde. Disse fag giver eleverne mulighed for at udvikle praktiske og kreative færdigheder.

Vi lægger vægt på, at eleverne får mulighed for at fordybe sig i forskellige emner, gennem projektarbejde og praktiske aktiviteter. Dette hjælper med at udvikle deres kritiske tænkning og problemløsningsevner.

Gennem undervisningsdifferentiering får vores elever den nødvendige støtte og udfordring. Vi arbejder målrettet på at skabe gode arbejdsvaner, der skal følge eleverne gennem hele deres skolegang. Vi bruger en række forskellige undervisningsmetoder og materialer for at engagere eleverne og gøre læringen spændende og relevant.

Robusthed

At blive robust betyder, at man tør fejle, lærer at udsætte behov, udvikler selvstændighed og får kendskab til egne ressourcer. Vi arbejder ud fra, at robusthed opnås i samspil med andre. Mellem elever og lærere, og mellem elever på tværs af klasser og klassetrin.

Vi opfordrer eleverne til at tage chancer og lære af deres fejl, hvilket hjælper dem med at udvikle en robust og positiv tilgang til udfordringer. Vi arbejder for, at vores elever får indsigt i eget potentiale – både personligt, fagligt og socialt. Venskabsklasser, ture ud af huset og fælles traditioner er blandt de aktiviteter, der er med til at sikre en proces, hvor eleverne over tid udvikler ressourcer og bliver robuste.

Vi arbejder målrettet på at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne føler sig trygge ved at udfordre sig selv og prøve nye ting. Vi tror på, at robusthed er en afgørende egenskab, som vil hjælpe vores elever gennem hele deres skoleliv, og vi stræber efter at skabe en skolekultur, hvor eleverne føler sig støttet og opmuntret til at vokse og udvikle sig.

I 5. klasse får eleverne mulighed for at udvikle deres robusthed gennem opførelsen af skoleteater til skolefesten. Dette kræver mod og engagement, da de skal på scenen foran elever og forældre­­. Skoleteateret er noget, man husker for livet.

Årgangsdannelsen i 6. klasse

Når eleverne begynder i 6. klasse, udvides til to spor. Optagelse af nye elever åbner op for nye sociale strukturer og venskaber. Før sommerferien, ved afslutningen af 5. klasse, afholder vi en introdag, hvor de nye elever mødes med kommende klassekammerater.

I opstarten af skoleåret er der stort fokus på fællesskabende aktiviteter, som hjælper med at styrke sammenholdet på årgangen. Vi arrangerer forskellige aktiviteter og projekter, der fremmer trivsel og kendskabet til hinanden, hvilket hjælper eleverne med at danne stærke bånd og skabe en ny årgangskultur. Fagene dansk, engelsk, matematik og håndværk og design er parallellagte, hvilket giver mulighed for fælles undervisning på årgangen.

Årgangsdannelse er en vigtig del af vores skoletilbud, som sikrer, at eleverne får de bedste betingelser for at udvikle sig og trives.

Lejrskoler

Vi prioriterer lejrskolerne, da vi tror på, at lejrskolerne er en vigtig del af elevernes dannelse og skoleliv, da de giver dem mulighed for at lære på en anden måde end i klasselokalet. På mellemtrinnet udvider vi horisonten ved at tage længere væk. Lejrskolerne giver eleverne mulighed for at opleve nye steder og styrke deres selvstændighed og sociale færdigheder. Lejrskolerne inkluderer forskellige aktiviteter og oplevelser, der fremmer samarbejde og personlig udvikling.

Gennem fælles oplevelser og samarbejde får eleverne værdifulde færdigheder og erfaringer, som vil gavne dem gennem deres skolegang. Eleverne lærer at arbejde sammen i nye omgivelser, tage ansvar for sig selv og hinanden og skabe minder, der varer ved.

SFO bliver til klub

SFO’en på Ryomgaard Realskole fortsætter og bliver til en klub for de større elever, når de når mellemtrinnet. Klubben giver eleverne mere frihed til at engagere sig i de ting, de synes er spændende, som fx at høre musik, se en film eller deltage i kreative projekter. Klubben tilbyder et særskilt område, hvor “de store” elever kan slappe af og hygge sig sammen med deres venner, hvilket skaber en følelse af autonomi og ansvar.

Her kan eleverne dyrke deres interesser og deltage i forskellige aktiviteter, der understøtter deres sociale og personlige udvikling. Klubben tilbyder også faciliteter og ressourcer, der giver eleverne mulighed for at udforske nye hobbyer og udvikle deres kreative og praktiske færdigheder. Denne overgang fra SFO til klub hjælper med at skabe en følelse af progression og ansvar, som er vigtig for elevernes trivsel og udvikling.

Forældre­samarbejdet

Vi tror på, at et stærkt og velfungerende forældre­­samarbejde er nøglen til at sikre, at hvert barn trives og får den bedst mulige skoleoplevelse. Vi har klare forventninger til samarbejdet. Disse er formuleret på skrift og udleveres ved skolestart.

Vi forventer, at forældre­­ne engagerer sig i deres barns skolegang og deltager aktivt i samarbejdet med skolen. Forældre­­nes rolle er afgørende for barnets trivsel og udvikling, og vi stræber efter at skabe et samarbejde baseret på tillid og gensidig respekt.

Det er vigtigt at kunne tale sammen. Det er når vi voksne er enige, at det er nemt at være barn. Men selv når vi voksne omkring barnet ikke er enige, skal vi blive ved med at tale sammen. Uenigheder skal ikke ende på børnenes skuldre.

Der afholdes årlige forældre­­møder for hele klassen/årgangen, hvor vi informerer om skolens aktiviteter og mål for det kommende år. Disse møder giver forældre­­ne mulighed for at møde klasselærerne og få et indblik i, hvordan undervisningen foregår. Derudover afholdes der individuelle elevsamtaler, hvor elever, forældre­­ og lærere drøfter fremskridt og trivsel. Disse samtaler er en vigtig del af vores indsats for at sikre, at hver elev får den nødvendige støtte og opmærksomhed.

Vi opfordrer forældre­­ne til at deltage i skolens liv og aktiviteter. Dette kan være gennem deltagelse i sommerfest, motionsløb, arbejdsdag eller andre arrangementer, hvor forældre­­ne kan bidrage til at styrke fællesskabet. Vi tror på, at en aktiv og engageret forældre­­gruppe er med til at skabe en positiv skolekultur, hvor alle børn føler sig værdsat og støttet.

På Ryom­gaard Realskole ser vi forældre­­ne som vigtige samarbejdspartnere i børnenes skolegang. Vi arbejder målrettet på at skabe et åbent og inkluderende samarbejde, hvor alle parter føler sig hørt og inddraget.

Børnehaven
Grundskolen
Real10
Real10
Grundskolen
Børnehaven